z.s.m.
36 uur per week
Apeldoorn
Onbekend 
Lijkt deze opdracht jou wat? En vind je dat jij dé geschikte kandidaat bent voor deze functie? Neem dan nu contact met ons op!
Neem contact op!

Opdrachtomschrijving

Als Senior Tester binnen de afdeling IBS Bedrijfsvoering team Facilitair en Inkoop speel je een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van complexe IT-systemen.

Je bent verantwoordelijk voor het opstellen, coördineren en uitvoeren van teststrategieën binnen grootschalige en vaak ketengebaseerde ontwikkeltrajecten.

Je levert een directe bijdrage aan de uitvoering van het primaire proces van de Belastingdienst, waar foutloze en robuuste systemen van essentieel belang zijn voor de dienstverlening aan burgers en bedrijven.

 

Kerntaken en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen van teststrategieën en -plannen op basis van risicoanalyses
  • Uitvoeren van functionele, integratie-, keten- en regressietesten binnen agile (of DevOps-omgevingen)
  • Coördineren van testactiviteiten binnen multidisciplinaire teams
  • Signaleren van risico’s en knelpunten in de softwarekwaliteit en het aandragen van verbetervoorstellen
  • Geautomatiseerd testen opzetten en beheren (bijv. met tools als Tosca, Selenium, Robot Framework)
  • Adviseren van projectleiders, productowners en ontwikkelteams over testaanpak en kwaliteitsborging
  • Begeleiden van minder ervaren testers en kwaliteitsbewakers

Achtergrond opdracht

IBS Bedrijfsvoering (BV) is verantwoordelijk voor ontwikkeling, beheer, exploitatie van alle software systemen die gebruikt worden bij de ondersteuning van de bedrijfsvoering van de Belastingdienst.

Een groot deel van die processen wordt ondersteund middels SAP, waarop diverse andere (cloud-)oplossingen zijn gekoppeld.

De afdeling waarin je komt te werken is stappen aan het zetten naar agile werken en werken alle met agileteams en productowners.

De Belastingdienst gaat in 2025 gebruik maken van een rijksbreed Generiek Card Management Systeem van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

In dit systeem worden fysieke toegangsautorisaties en Rijkspassen beheerd.

Om dit mogelijk te maken wordt momenteel in SAP ECC (binnenkort opgevolgd door S/4HANA) functionaliteit gerealiseerd: de Pashouderadministratie.

Deze functionaliteit zorgt voor het doorgeven van gegevens van interne en inhuurmedewerkers vanuit het bestaande HR-systeem in SAP naar het rijksbrede GCMS.

Wijzigingen hierin, bij instroom, doorstroom en uitstroom moeten worden gesynchroniseerd via deze aansluiting.

De Pashouderadministratie ontvangt vanuit het GCMS gegevens van de Rijkspas en geeft deze door aan andere interne systemen, zodat de pas gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld inloggen op multifunctionele printers.

 

De Pashouderadministratie (plateau 1) beschikt inmiddels al over functionaliteit voor het aanvragen van Rijksidentificerende Nummers (RIN) voor medewerkers bij BVRIN en ook voor het ontvangen van persoonsgegevens via een rijksbrede voorziening voor het scannen van ID-bewijzen: de WID-scan-HUB.

Beide rijksbrede voorzieningen zijn ook van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

 

De aansluiting van de Pashouderadministratie op het rijksbrede GCMS (plateau 2) is een doorontwikkeling op plateau 1.

Vooral belangrijk om te noemen is denk ik dat het vooral om externe koppelingen gaat, met SAP ECC/S/4HANA, om medewerkersgegevens (HR) en dat er al het een en ander is gerealiseerd waarop moet worden doorontwikkeld.

Eisen/wensen

  • HBO/ WO werk en denkniveau 
  • Grondige kennis van testmethodieken zoals TMap, ISTQB of Risk Based Testing.
  • 7 jaar ervaring 
  • Minimaal 5 jaar SAP ABAP
  • Minimaal 5 jaar Fiori / UI5 / ECC kennis
  • Minimaal 5 jaar Senior Software consultant
  • Minimaal 5 jaar Allround ABAP ontwikkelaar